Psychologie om je website conversies te verdubbelen.

Tijdens de Autocon2013 conferentie heb ik de workshop “How to Use Psychology to Double Your Website’s Conversion” bijgewoond. Oftewel “Hoe kunnen we Psychologie gebruiken om de website conversie te verdubbelen” Bij verschillende punten dacht ik, dat is logisch, maar de praktijk wijst anders uit.

De workshop werd gegeven door Amir Amirrezvani, hij is eigenaar van DealerOn en maakt websites voor de Amerikaanse markt. Wat maakt juist deze spreker en dit bedrijf zo interessant? DealerOn heeft in 2011, 2012 en 2013 prijzen gewonnen voor het maken van websites die de hoogste conversie hebben. Deze prijs wordt gegeven door een onafhankelijk bedrijf die 13.000 automotive websites via Google-Analytics meet op basis van conversie en andere belangrijke zaken. DealerOn viel 4 jaar op een rij in de prijzen prijzen, dus een workshop van hun is zeker de moeite waard.

Wat was één van zijn eerste opmerkingen welke ook in de gehele presentatie telkens terug kwam? Testen, testen, en nog eens testen.
De presentatie die werd gegeven was dan ook onderbouwd met cijfers die gebaseerd waren op testresultaten.

Website ConversieAls we gaan spreken over cijfers en conversie is het belangrijk dat we eerst weten wat de gemiddelde conversie is bij een willekeurige Amerikaanse dealer. De gemiddelde conversie daar is 1,67% wat dus betekend dat ruim 98% van de bezoekers niet tot actie over gaat en weer onlie verdwijnt. DealerOn heeft uit die 13.000 dealer websites een aantal websites geanalyseerd welke een conversie hadden van bijna 8%. En tijdens deze workshop toonden ze enkele technieken van deze websites en onderbouwde deze technieken met cijfers maar ook door aan te tonen wat de psychologie hier achter is en hoe ons brein daar op reageert.

A-B testAls eerste kwam de stelling naar voren welke kleur moet een button op de website hebben Groen, Rood, Oranje?
Volgens de psychologie staat de kleur Groen voor “Gaan” en “Zekerheid” dus wellicht die? Maar Rood staat weer voor “Gevaar” en “Stop”, dus die zal het zeker niet zijn. Maar hoe staat het dan met Oranje? U snapt de discussie. Maar wat is nu de beste kleur voor een “Call To Action” knop?

Dit is niet te zeggen. Dit zal getest moeten worden via een A – B test.Het gaat namelijk om het juiste contrast want ons brein wil contrast zien. U snap wel dat een Groen button op een groene site dan wel een groene auto niet de gewenste klik op levert.

Ons brein kent maar vijf dingen:

  1. Wat is het voor voordeel voor mij
  2. Contrast
  3. Tastbaar
  4. Begin en Eind
  5. Visueel en Emotioneel

Neem nu het voorbeeld van contrast. Ons brein denkt in ZWART en WIT maar ook in GROOT en KLEIN en juist dit zult u moeten gebruiken om uw conversie te verhogen. Dus pas dit dan ook toe op plekken waar ons brein ons meteen naar toe stuurt via onze ogen.

Het eerste punt “Wat is het voor voordeel voor mij” en het laatste punt “Visueel en Emotioneel” zijn zeer belangrijk. Maar op vooral het eerste punt is ons brein heel alert. Denk dus vooral op je website aan wat is het voordeel voor de klant en niet wat is zo interessant aan mijn bedrijf. LET OP! Dit betekent niet dat u meteen aan lage prijzen moet denken. Het gaat er meer om hoe toon je de prijs en hoe laat je het voordeel voor de klant zien. Paul de Vries van Nieuweautokopen.nl welke deze workshop ook bijwoonde heeft dit dan ook direct toegepast op zijn website en zag direct een verschil in conversie.

Prijs voor aanpassing  Prijs na aanpassing

Zoals u ziet zit het hem vooral in de grote van de letters en cijfers en waar je wel en niet prijzen met ,00 zet of ,- Het voordeel voor de klant is zo duidelijk en visueel dat ons brein positief reageert en tot actie over gaat.

Verder is ons brein heel erg visueel en emotioneel ingesteld wat goed te zien is met o.a “Eye traking”. Enkele voorbeelden zal ik hier onder tonen die niet alleen in deze presentatie naar voren kwamen maar ook in andere artikelen zijn terug te vinden.

Een van de dingen waar ons brein heel gevoelig voor is zijn mensen. Een nieuwe auto zonder mensen is wel mooi maar ons brein wordt er niet warm van, een  nieuwe auto met een persoon erin of erbij is voor ons brein veel interessanter want ons brein vereenzelvigt zich dan met die persoon en gaat ook hier weer sneller over tot actie.

Maar ook dan is het weer van belang dat we weten hoe ons brein reageert op personen. Een persoon die de camera inkijkt en ons dus aanstaart heeft een ander effect dan een persoon die naar het te verkopen product kijkt. Hieronder enkele voorbeelden.

baby kijkt in de camerababy kijkt naar het product Vrouw kijkt in de cameraVrouw kijkt naar het product
Dus of het nu pampers, shampoo of auto’s zijn het resultaat is het zelfde. Alleen al de mannier van kijken in een advertentie toont aan dat een er groot verschil is waar onze ogen door ons brein naar toe gestuurd worden.

Een ander punt hoe ons brein gestimuleerd kan worden is door minder tekst te gebruiken. Waarom? Mensen hebben een grotere voorkeur voor andere media dan tekst. Het plaatsen van afbeeldingen of videomateriaal doet wonderen om aandacht te krijgen. Onderstaande afbeeldingen tonen aan hoe weinig gefocust de aandacht was voordat Google overstapte naar een rijkere presentatie van zoekresultaten. En wellicht snapt u nu dan ook waarom er steeds meer foto en video materiaal op diverse grote bekende websites te vinden is.

googleeyetrackingeyetrackingeyetracking-products

Deze gegevens tonen dus aan dat video’s of foto’s van zeer groot belang zijn op je website. Ten eerste om de aandacht van een bezoeker vast te houden en ten tweede om de aandacht daar te krijgen waar je die hebben wilt.

Ook het feit dat wij in Nederland van links naar rechts lezen en van boven naar onder is van belang op de website conversie. Wist u namelijk dat mensen gemiddeld maar maar 10 tot 20 seconden op uw website blijven voordat ze vertrekken? Met dit in gedachte en het feit dat de meeste mensen 250 woorden per minuut kunnen lezen, zal een gemiddeld persoon 40 tot 80 woorden lezen voor dat ze weer vertrekken. Dit toont aan dat de belangrijkste info van links boven naar rechts onder moet staan.

Natuurlijk waren dit niet de enigste punten die Amir Amirrezvani aanhaalde. Wil u meer informatie en een soortgelijke presentatie zien zoals ik deze heb bijgewoond? Bekijk dan onderstaande video.

Moch u meer infotmatie willen over Eye Tracking conversie dan vind u hier zeer interessante informatie.

One Comment on “Psychologie om je website conversies te verdubbelen.

  1. Simply want to say your article is as astonishing.

    The clarity for your post is just nice and that i could suppose you’re knowledgeable on this subject.
    Well with your permission let me to clutch your RSS feed
    to keep up to date with coming near near post. Thank
    you a million and please carry on the enjoyable work.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.